torstai 17. marraskuuta 2016

Siem Reap

Eilen aamulla 6:30 bussi Bangkokista starttas kohti Kambodzaa ja mein nykyistä sijaintia eli Siem Reapia. Matkat meni ihan hyvin bussissa nukkuen ja maisemia ihaillessa, Kambodzan suurlähetystöstä haettiin matkalla meille viisumit ja ne maksoi noin 40 dollaria ja viisumin kanssa saa olla 3kk täällä. Rajanylitystä vähän stressattiin jo siinä, kun bussin perästä rinkat heitettiin johonkin puukärryyn miehen työnnettäväksi rajan yli, rinkat kuulemma saataisiin sitten tarkastusten jälkeen takaisin. Kun muutamat miehet olivat meistä kuvia ottaneet ja leimanneet passeja tarpeeksi päästiin vihdoin Kambodzan puolelle ja ihme kyllä meidän rinkatkin meitä siellä puolen odotteli.

Oltiin ihan poikki tästä kaikesta kuumuudesta ja matkustamisesta, mutta melkein heti perille saavuttua lähdettiin paikalliseen yhteisöön syömään ja tutustumaan heidän kylään. Saatiin hyvää ruokaa ja päästiin leikkimään kylän lasten kanssa ja he treenaamaan englannin kieltään meidän kanssa. Ilta oli tosi kiva, mutta lopulta uni alkoi painaa ja hotellilla nukahdettiin heti. Tänään aamulla herätyskello soitti vielä aikaisemmin eli jo kello 4:00, sillä lähdimme Angor Watin temppelille katsomaan auringonnousua. Auringonnousua oli päättänyt tulla katsomaan myös tuhat muutakin turistia eli ruuhkaa riitti :-D Näkymät temppelillä tuolloin kello 6 aikaa aamulla olivat sen herätyksen arvoiset eli suositellaan menemään sinne silloin klo 5:30! Kierrettiin muutama muukin lähialueen temppeli ja kuunneltiin oppaan kertomuksia temppeleistä ja niiden historiasta.

Temppelikierroksen jälkeen lähdettiin kokkikurssille, joka oli todella hauska. Käytiin meidän kokin kanssa kauppahallista ostamassa tuoreita aineksia meidän ruokiin ja palattiin ravintolaan kokkaamaan. Tehtiin aluksi mausteista mangosalaattia ja kasviskeittoa, jonka liemeen käytetään erästä paikallista mausteseosta. Hurahdettiin molemmat tähän mausteeseen niin, että kummankin rinkassa nyt pussit sitä kotiin vietäväksi. Pääruuaksi tehtiin tähän samaan liemeen kalakastike riisin kera ja jälkkäriksi Kaisalla oli banaanisagokookosvanukasta, kun taas minä en sattuneesta syystä sitä banaania syönyt ja sain tehdä mango sticky riceä itselleni. Tykättiin tästä kokkailusta tosi paljon, sillä oltiin kahdestaan tuolla kurssilla niin saatiin kunnon opetusta.

Kambodzan ensivaikutelma oli heti, että maa on selvästi paljon köyhempi kuin Thaimaa ja todella erilainen, vaikka ajateltiin maiden olevan jotenki aika samanlaisia. Kambodza on ollut tosi positiivinen yllätys ja melko edullinen myös eli ollaan tykätty täällä olla! Varsinkin dollarin maksavat jalkahieronnat on ollut mieleiset...