lauantai 10. joulukuuta 2016

Ubud

Heippa! Me lennettiin keskiviikkona Kuala Lumpurista tänne Balille, joka on yksi Indonesian saarista. Jo lentokoneessa katseltiin aivan ihastuksissa alla olevia maisemia ja tämä saari on ollut täyttä rakkautta, vaikka meille on täällä sattunut ja tapahtunut enemmän mitä viimeisen 6 viikon aikana yhteensä... Kentältä otettiin taksi Ubudiin, joka on kylä keskellä saarta. Ubud on kuuluisa riisipelloistaan, kahvista ja taiteesta. Oltiin varattu huone pienestä guesthousesta, joka osoittautui vallanmainioksi, paitsi meidän ovea ei saanut kunnolla kiinni niin pelättiin, että minkälainen käärme yön aikana mahtaa luikerrella sisään :-D

Torstaina vuokrattiin skootterit ja lähdettiin paahtamaan kohti riisipeltoja. Oltiin ehditty ajamaan max kilometri, kun meidän edessä seisoi kolme poliisia huitomassa ja huutamassa meille, että ajakaa tien sivuun. Hommasta selvittiin lopulta pelkillä sakoilla, mutta puhua saatiin aika kauan poliisien kanssa :-D Myöhemmin jätettiin skootterit parkkiin ja lähdettiin kävelemään riisipeltoreittiä. Reitti ei ollutkaan ihan sitä mitä sen ajateltiin olevan, mutta maisemat oli silti kivat! Oltiin kävelemässä takaisin kun sadekauden sadekuuro yllätti meidät pahemman kerran ja takaisin hotlalle tultiin ihan läpimärkinä..

Seuraavana aamuna nukuttiin pari tuntia pommiin ja siitä alkoivat heti päivän vaikeudet, kun Kaisan skootterin avaimet olivat hävinneet. Avaimet onneksi lopulta löytyivät ja päästiin lähtemään riisipeltoterassille ja kahvifarmille. Kahvifarmilla päästiin maistelemaan maailman kalleinta kahvia, joka kyllä muistutti vahvasti meidän tuttua ja turvallista Juhla Mokkaa.

Tosiaan kahvi paahdetaan tämän kissaeläimen kakasta ja tämä kuvassa oleva yksilö päätti myös pissata Kaisan syliin heti kuvan jälkeen :-D Ubudista tykättiin molemmat tosi paljon ja niin paljon jäi tekemättä ja näkemättä vielä ajanpuutteen vuoksi eli pakko palata! Ubudista otettii eilen bussi Kutalle, mistä jatkettiin matkaa taksilla tänne Cangguun. Kutalta Cangguun kilometrejä on noin 10, mutta liikenteen vuoksi matkaan meni yli tunti, jonka jälkeen alkoi meidän etukäteen varatun hotellin metsästys. Taksikuskin kanssa metsästettiin tätä kyseistä hotellia pari tuntia kaikkien mahdollisten navigaattorien kanssa ja kysyttiin kaikilta ihmisiltä ja kukaan ei ollut kuullukkaan tästä hotellista.. Alettiin olla jo turhautuneita ja väsyneitä, kun vielä yhdessä kapeassa mutkassa bussi rysäytti meidän taksia päin. Taksi sai vähän naarmuja, mutta ei sen enempää onneksi. Lopulta luultiin oikean hotellin löytyneen ja taksi jätti meidät sinne, aulassa meille ilmoitettiin ettei tämä olekkaan oikea hotelli ja meille neuvottiin reitti seuraavaan oletettuun hotelliin, joka ei myöskään ollut se oikea.. Tässä vaiheessa oli jo ihan pimeää ja päätettiin luovuttaa varatun hotellin etsintä, koska sitä ei ilmeisesti ollut olemassakaan tai osoite oli ilmoitettu ainakin väärin. Otettiin taksi keskustaan, missä nähtiin erään guesthousen kyltti ja lähdettiin käppäilemään pimeää kujaa pitkin sinne. Kujalla meitä oli vastassa räksyttävä koiralauma ja lähdettiin, sitten juoksemaan 20 kilon rinkat selässä niitä pakoon. Väsymys ja epätoivo alkoi painaa, mutta löydettiin ihana ravintola ja uusi majoitus! Ravintolan omistaja oli herttainen nainen, joka pisti vielä poikansa heittämään meidät skoottereilla rinkkojen kera tänne uudelle hotellille. Tämä hotelli on ollutkin aivan täydellinen meille ja ei haluttaisi ollenkaa lähteä täältä huomenna pois.

Canggu on täynnä kaikkia terveellisiä ruokamestoja, joita ollaan tänään innolla testailtu, kun viimeiset 6 viikkoa on tullut syötyä vähän sitä sun tätä.. Ihan hullua, että viikon päästä tähän aikaan ollaan pian jo kentällä odottamassa lentoa takaisin Suomeen!!!